Q&A med Kim - Om att ha knoppat av till eget bolag
Senaste nytt är att PRO(a)ACT har valt att knoppa av till ett eget bolag. I denna Q&A med Kim Grandell, produktägare av PRO(a)ACT, kan ni läsa om hans reflektioner kring den stora förändringen.
Q: Jag fick höra att ni har några stora nyheter att berätta om?
A: Ja, vi har valt att knoppa av PRO(a)ACT till ett eget bolag. Det har gått väldigt snabbt! Det som en gång började som en idé på ett blankt papper har snabbt blivit den marknadsledande tjänsten för inköpsanalys.
Q: Varför valde ni att göra denna förändring?
A: Egentligen är det ett naturligt nästa steg, efter att ha satsat hårt på vårt innovationsarbete är tjänsten nu redo att stå på egna ben. Genom bolagiseringen blir det tydligare vad vi ska fokusera på.
Q: Vad kommer fokus att ligga framöver?
A: Vår vision är att hjälpa inköpare och upphandlare att lättare ta beslut genom att omvandla data till insikter. En utmaning vi har är att många inte hört talas om oss och att vi inte haft tid att onboarda fler kunder. Nu förstärker vi teamet med vår CMO, Johanna Adamsson och väljer att satsa stort på marknadsföring. Vi har egentligen inte lagt varken tid eller resurser på marknadsföring så från våra ögon är det en stor satsning. Vi kommer även fortsätta jobba med tjänstedesign och lägga kraft på utveckling av tjänsten för att alltid ligga i framkant. Kortfattat kan vi säga att vi kommer skala upp verksamheten.
Q: Kan du ge exempel på tjänstedesign?
A: Vi har utvecklat och kommer fortsätta utveckla tjänsten tillsammans med våra kunder. Vi har gjort integrationer till ett flertal avtalsdatabas-lösningar på marknaden. I verkligheten finns det dock fler avtal än de datakällor vi hämtar avtal ifrån, d.v.s. att man kan vara avropsberättigade eller ha koncerngemensamma avtal. För att lösa det problemet har vi tagit fram en funktion där kunden själv kan flagga avtalsleverantörer manuellt. Det är exempel på ett kundproblem som vi snabbt kunde hitta en lösning på tillsammans med kunden, vilket gjorde både kunden nöjd och vår tjänst blev bättre. Kundvård är extremt viktigt för oss och därför har vi till exempel valt att inte ha någon bindningstid. Jag tycker personligen det är förlegat för en modern tjänst och inte särskilt kundvänligt. Det valet gör också att vi måste vara på tårna och ständigt leverera ett värde för att inte förlora våra kunder.
Q: Vad är unikt med PRO(a)ACT?
A: Vi har många USP:ar (Unique Selling Point, red. anm.) men ett stort kundvärde är att spara tid med automatik. Istället för att manuellt ladda upp, tvätta och kategorisera upp sina kostnader har vi löst det automatiskt. Flera av våra kunder har miljontals rader där vi lyckats kategorisera upp över 99 procent av deras datamängd, vilket är en enorm tidsbesparing. Jag har läst att konkurrenter börjat utforska möjligheterna med AI medan AI för oss redan är kärnan i vår verksamhet.
En annan fördel jag vill lyfta fram är att kunden kan äga sin data med PRO(a)ACT. Med det menar jag att data är den nya oljan och kanske den största tillgång många sitter på och då är det inte fördelaktigt att låsa in sin data i en webbtjänst för spendanalys. Hos oss kan våra kunder konsumera deras data var de vill. De kan till exempel bygga sina egna rapporter och vi kan till exempel bädda in rapporter i deras intranät. De har möjlighet att själva koppla upp sig mot en analysmodell med marknadsledande Power BI eller direkt i Excel.
Q: Avslutningsvis skulle jag vilja fråga dig, var kommer man kunna följa PRO(a)ACT?